Pamiętaj, że strona internetowa jest Twoja, ale nie dla Ciebie. Ona jest dla innych, dla użytkowników internetu, dla ludzi szukających Twojego produktu lub usługi. Dopiero z tą myślą możesz przystąpić do projektowania dobrej strony internetowej.
Świat cyfrowy stawia przed Twoją stroną konkretne wymagania. Na początku wymienimy je, a następnie opiszemy. Tak żeby można było krok po kroku sprawdzić co masz na stronie lub zrobić ją od początku najlepiej jak się da.
No to zaczynamy.
Niby proste rzeczy, ale jednak należy pochylić się nad nimi z uwagą. Strona internetowa ma zachęcać, a nie odstraszać. Są pewne zasady, których należy przestrzegać. Jesteś marką freelancerską, wywrotową i w ogóle na poprzek trendom? W tym przypadku też obowiązują Cię zasady projektowania dobrej strony internetowej, ale możesz do nich podejść z pewnym luzem. Wierz lub nie, ale wizyta na stronie, na której wszystko jest wywrócone do góry nogami i odwrotnie niż wszędzie, szybko męczy i zniechęca.
Strona główna i podstrony powinny być tworzone według tego samego klucza. Użytkownik korzystający z Twojego serwisu musi mieć spójny odbiór wszystkich miejsc, do których trafił.
Na Twojej stronie użytkownik musi umieć się odnaleźć. Nie Ty. Ty znasz swoje produkty i stronę internetową na wylot. Ale użytkownik, który wchodzi na twoją stronę, musi odnaleźć to po co „przyszedł” inaczej zrezygnuje.
Tak jak wspominaliśmy powyżej. Na całej stronie koncepcja wizualna musi być spójna. Nawet jeśli podstrony mają inne kolory, to układ strony powinien być taki sam, jeśli układ strony jest inny, to kolorystyka powinna być zachowana.
Strona internetowa nie może sprawiać wrażenia chaotycznej, robionej przez różnych ludzi, o różnych umiejętnościach i wizjach. Nie może być tak, że strona główna jest dopracowana, a reszta wygląda jak od innego serwisu robionego w latach 90-tych. Nie śmiej się, są takie strony!
Określ kolor wiodący i dwa pomocnicze. U nas kolorem wiodącym jest malinowy/czerwony, a pomocnicze to czarny i grafitowy.
Staraj się używać grafik w jednym stylu. U nas ujednoliciliśmy grafiki i zdjęcia umieszczając właściwie wyłącznie czarno-białe wersje.
O co chodzi? Przede wszystkim używaj tej samej czcionki w całym serwisie www. Możesz ją pogrubiać, podkreślać, ale czcionka musi być taka sama.
Czcionka musi też być czytelna. Nie za mała, nie za duża. Raczej unikaj zawijasów, ozdobników. Taka litera może być jedna jeżeli wymaga tego Twoja strona. Np. specjalizujesz się w Średniowieczu, więc każdy tekst zaczynasz od zawijańca.
Najbardziej popularne czcionki można podzielić na:
Te pierwsze są bardziej tradycyjne w wyglądzie. Mają charakterystyczne zakończenia literek w postaci poprzecznych kreseczek (szeryfów). Kojarzysz czcionkę ze starej maszyny do pisania? No to mniej więcej o to chodzi. Do szeryfowych czcionek należą: Times New Roman, Bookman Old Style, Palatino, Courier, Georgia, MS Serif.
Druga kategoria, to jak się pewnie domyślasz…, tak! czcionki bezszeryfowe. Są bardziej nowoczesne w wyglądzie. Łatwiej też czyta się teksty pisane taką czcionką, są więc aktualnie powszechnie używane w tworzeniu stron www. Należą do nich: Slabo, Playfair Display, PT Serif, Merriweather.
Pamiętaj też, że ludzie nie lubią czytać. Raczej skanują tekst wzrokiem wyłapując smaczne kąski. To znaczy, że nie możesz na stronie pisać zwartym tekstem. Podziel tekst na mniejsze bloki. I pozostaw niedosyt. Tak, dokładnie. Niedosyt. Użytkownik ma zostać z niedosytem wiedzy i chcieć się z Tobą skontaktować po więcej.
Nie przynudzaj. Pisz na temat. Nie znaczy to, że masz ograniczyć się do krótkich, żołnierskich wypowiedzi. Chodzi o to, żeby nie meandrować jak Narew pod Warszawą tylko dobijać do brzegu. Pamiętaj! użytkownik nie czyta tylko skanuje wzrokiem. Używaj (ale nie nadużywaj) słów kluczowych, po których użytkownicy mają szansę szukać Twoich usług lub produktów w sieci.
Najważniejsze jednak, żeby treści, które zamieszczasz służyły użytkownikowi. Ma się z nich czegoś dowiedzieć, nauczyć, zapoznać. Treści nie są dla Ciebie, tylko dla użytkownika. Nie pisz specjalistycznym językiem chyba, że Twoja strona jest kierowana wyłącznie do speców w danej dziedzinie. Jeśli nie, to o skomplikowanych sprawach pisz prosto. Jak najprościej. Jeśli nie umiesz pisać, to zleć to zadanie komuś innemu lub firmie świadczącej takie usługi. To outsourcing, warto mieć z tyłu głowy to hasło. Nie na wszystko będziesz mieć czas i możliwości.
Wyróżniaj ważne treści (słowo, zdanie), dziel akapity na mniejsze. Używaj grafik czy zdjęć związanych z tym o czym piszesz. Jeżeli potrzebujesz wykorzystuj wykresy.
Istnieją banki zdjęć, w których możesz kupić profesjonalne zdjęcia potrzebne na stronę jak iStock czy Shutterstock albo Fotolia, ale są też banki zdjęć darmowych jak np. Pixaby. W tych drugich masz ograniczony wybór, ale… są za darmo. Coś za coś.
W zależności od tego o czym jest Twoja strona, jak chcesz żeby postrzegano Twoją firmę, możesz celować w poważne lub bardziej freestylowe zdjęcia.
Jeżeli masz duszę artysty, to możesz korzystać np. z programu Canva. To jest program, który umożliwi Ci tworzenie własnych grafik, wykresów, kolaży czy prezentacji.
Jak widzisz strona to niby prosta rzecz, ale jednak wymaga pochylenia się nad nią.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, to …
Możesz też pobrać nasz brief (poniżej), żeby jak najlepiej przygotować się do stworzenia strony internetowej.